Ćwiczenia na nietrzymanie moczu: Kegel czy Metoda Kriston®?

Większość osób, słysząc frazę „ćwiczenia na nietrzymanie moczu” z pewnością jako pierwsze skojarzenie myśli „ćwiczenia Kegla”. Przynajmniej w Polsce – bo na Węgrzech pierwszym skojarzeniem już od ponad 30 lat jest „Metoda Kriston®”.

Obie metody – Metoda Kriston® oraz ćwiczenia Kegla – mają na celu pomoc kobietom w zwalczaniu takiego problemu, jakim jest nietrzymanie moczu. Obie też opierają się na specjalnej gimnastyce intymnej, mającej na celu wzmocnienie mięśni dna miednicy. Która z nich jest lepsza? Czym się od siebie różnią? Na którą lepiej się zdecydować? Podpowiadamy!

Źródło problemu

Arnold H. Kegel (1894–1976), amerykański ginekolog z Kalifornii, chciał pomóc kobietom z komplikacjami i osłabieniem mięśni po porodzie. Pragnął w nieinwazyjny sposób pomóc kobietom, zmagającym się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, pojawiającym się jako komplikacja po porodzie. Poświęcił temu sporo czasu i uwagi: spędził całe dziesięciolecia na badaniu mięśni dna miednicy. Uważał, że rodzącym kobietom zbyt często nacina się krocza, był przeciwny chirurgii plastycznej zawężenia pochwy. Uważał, że te wszystkie inwazyjne zabiegi nie muszą być potrzebne i można je zastąpić bezpieczną, łagodną metodą, polegającą na regularnych, nadzorowanych ćwiczeniach mięśni dna miednicy. Zdaniem Kegla, takie ćwiczenia pozwolą odwrócić proces ich atrofii – bo za źródło problemu uznał właśnie tę atrofię (zanik) mięśni dna miednicy.

Do tego momentu obie metody są zgodne, bo zarówno metoda Kegla, jak i Metoda Kriston® podobnie definiują problem i podobnie widzą jego rozwiązanie. Ale to rozwiązanie obie metody wdrażają już inaczej.

Perineometr Kegla

Dr Kegel opracował urządzenie, które nazwał Perineometrem Kegla (inaczej: manometr dopochwowy). Służyło ono gimnastyce intymnej oraz pomiarowi jej efektów, a więc dostarczaniu informacji zwrotnych. Kegel skonstruował ów Perineometr, ponieważ uważał, że dostępne na rynku przyrządy – wszystkie wibrujące i masujące urządzenia – nie spełniają pokładanych w nich nadziei, bo nie skłaniają do samodzielnego wykonywania ćwiczeń. Uznał je wręcz za niepotrzebne i szkodliwe, bo obiecując załatwienie problemu tak naprawdę oddalały pacjentki od celu, czyli prawdziwej ochrony mięśni krocza lub przywrócenia ich dobrej kondycji. Jako jedyną, skuteczną metodę uznawał samodzielne wykonywanie ćwiczeń przez pacjentkę, siłą jej własnych mięśni.

Zaciśnij, podciągnij!

Dr Kegel chciał dobrze, ale – jako, że sam był mężczyzną – nie znal odczuć z perspektywy kobiecego ciała. Praktyczne instrukcje do ćwiczeń były więc dość ogólne: „zaciśnij”, „ściśnij”, „podciągnij”. Podczas pracy nad metodą wielokrotnie modyfikował liczbę powtórzeń i zmieniał instrukcje – działając w oparciu o bieżącą obserwację pacjentek. Nie opisał też anatomicznie, które z mięśni dna miednicy ćwiczyły jego podopieczne. Określenie „mięśnie Kegla” nie jest więc jasne i jednoznaczne.

Skuteczność uczenia się tej formy gimnastyki była często kwestionowana. Na zajęciach z gimnastyki mięśni Kegla aż 30% uczestników nie jest w stanie opanować treningu, a ponad jedna czwarta uczy się jej wykonania niepoprawnie. Informują o tym oficjalne źródła, np. SOGC Clinical Pratice Guideline, Conservative managment of urinary of incintinence, 2006. Dec. No.186.

A że Kegel nie szkolił trenerów swojej metody i nie przekazał tego systemu innym, wielu naśladowców bezpodstawnie powoływało się jego metodę i nazwisko. Dr Kegel, ponieważ już nie żyje, nie może swojej metody sprecyzować ani zweryfikować tego, co proponują naśladowcy.

Metoda Kriston® jako nowy sposób na ćwiczenia na nietrzymanie moczu

Kegel pomógł wielu kobietom. Wtedy nie było innych skuteczniejszych metod niż jego metoda. Teraz jednak już mamy wybór – jest nim Metoda Kriston®. Metoda, stworzona przez kobietę, znającą ludzkie ciało i doświadczającą problemów, związanych ze strefa intymną. Twórczyni metody, Andrea Kriston, sama po porodzie cierpiała na nietrzymanie moczu. Tak nasilone, że kiedy wchodziła po schodach i stawiała jedną stopę na wyższym stopniu, gubiła mocz. Niewielki w sumie rozkrok, a powodował tak przykre konsekwencje! Dlatego Andrea postanowiła, że musi coś z tym zrobić. A że jest trenerem osobistym i pedagogiem, do pracy zabrała się metodycznie: opracowała szczegółową, kompleksową metodę gimnastyki intymnej, która pomaga izolacyjnie (czyli każdy z osobna) lokalizować i wprawiać w ruch wszystkie mięśnie dna miednicy.

Tak powstała Metoda Kriston®, która krótko potem została potwierdzona naukowo. Andrea Kriston przez 10 lat była Kierownikiem Oddziału Rehabilitacji Uroginekologicznej w Szpitalu Św. Rocha w Budapeszcie, gdzie wraz z zespołem lekarzy specjalistów prowadziła badania kliniczne na swoją Metodą. Węgierscy ginekolodzy i urolodzy pokochali Metodę Kriston® za jej precyzję i skuteczność i od wielu lat zalecają ją pacjentkom i pacjentom m.in. Kliniki Urologicznej przy Akademii Medycznej w Debreczynie. Obecnie, Metoda Kriston® jest stosowana jako rehabilitacja oraz w ramach profilaktyki.

Różnice między Metodą Kriston®, a ćwiczeniami Kegla zebraliśmy dla Ciebie w ramce – w ten sposób łatwiej CI będzie porównać oba systemy. My stawiamy na Metodę Kriston®, ale Ty decyzję podejmij sama.

METODA KRISTON ® Metoda Kegla
MetodaKompleksowy program ochrony zdrowia intymnego, stawiający na rozwijanie świadomości mięśni intymnych i poprawę kondycji mięśni dna miednicy. Jego celem jest polepszenie utrzymania moczu, zachowanie i poprawa zdrowia seksualnego, utrzymanie narządów miednicy mniejszej na odpowiedniej wysokości anatomicznej – profilaktycznie i w ramach samo-rehabilitacji. Nauka nawyków, sprzyjających zdrowiu i rozpoznanie wpływu emocji na zdrowie intymne.Nieinwazyjna metoda rehabilitacji krocza, przy problemach spowodowanych osłabieniem mięśni, najczęściej u kobiet po porodzie
Grupa docelowaMetoda jest kierowana do kobiet, mężczyzn i dzieci, a sposób edukacji jest różnicowany w zależności od grupy docelowej. Do osób zdrowych skierowana jest jako profilaktyka. Do osób, doświadczających problemów, związanych z osłabieniem mięśni dna miednicy (przed operacją i po operacji) jako metoda lecznicza.Kobiety z objawami osłabienia mięśni dna miednicy.
Czas trwania edukacjiProgram dla kobiet obejmuje 12 godzin nauki. Program dla mężczyzn podobnie. Program dla dzieci jest dopasowywany do ich wieku i możliwości.Oryginalnie: jedno lub dwa spotkania w celu nauczenia się obsługi sondy dopochwowej (nanometr) do stosowania w domu. W praktyce: często jest to jedna rozmowa z ginekologiem lub lektura tekstu w internecie.
Metodyka nauczaniaNajpierw jest warsztat, na którym poznaje się metodę. Jego celem jest nauka gimnastyki intymnej do samodzielnego wykonywania w domu. Nauka obejmuje 2 zestawy ćwiczeń, w tym jeden spersonalizowany. Nauka odbywa się według precyzyjnie opracowanego algorytmu , umiejętność pracy z mięśniami dna miednicy budowana jest stopniowo, od ćwiczenia prostego do bardziej złożonego. Proste instrukcje, asocjacje dla porównania odczuć, jednorazowe samodzielne badanie w domu.Proste instrukcje, kontrola wizualna, kontrola palpacyjna mięśni pochwy przez lekarza lub terapeutę. Używanie sondy dopochwowej, monitoring zacisku w gabinecie, później w domu pacjentka sama stosuje narzędzie do ćwiczeń.
Stosowane technikiSamodzielnie wykonywanie ćwiczeń, nakierowanych na wytworzenie szybkości, siły i wytrzymałości mięśni intymnych. Bez pomocy dodatkowych przyrządów, bez kontroli wzrokowej czy palpacyjnej. Edukacja Gimnastyki Intymnej wyłącznie u certyfikowanego trenera Metody Kriston. Kluczem skuteczności metody są: regularne odpowiednie ćwiczenia, postawa ciała i dopasowanie treningu do aktualnej sytuacji życiowej czy zdrowotnej. Zmienne spersonalizowanego zestawu ćwiczeń: ciąża, obniżenie narządów, hemoroidy, wysokie ciśnienie i wiele innych. Trener odpowiedzialny jest za przygotowanie odpowiedniego spersonalizowanego zestawu ćwiczeń na podstawie ankiety.Dr Arnold Kegel podkreślał, że jego metoda składa się z trzech etapów. Pierwszym jest badanie wizualne pacjenta, drugim palpacyjne delikatne badanie pochwy i trzecim (kluczowym) etapem jest – po wykonaniu 5-10 prawidłowych zacisków – umieszczenie sondy dopochwowej u pacjentki oraz obserwacja pracy mięśni na  na urządzeniu.
Inne uwagiNie zaleca się regularnego używania tamponów. Nie zaleca się regularnego używania tamponów, a wręcz zabrania się tego kobietom, które ćwiczą.
Pozycja ciałaPodczas edukacji kursantka ćwiczy w różnych pozycjach ciała. Do pracy w domu otrzymuje już konkretne zalecenia. Czyli jest różnica między edukacją, a pracą w domu. Ogólnie zalecane są takie pozycje, które nie obciążają miednicy mniejszej. Podczas wykonywania ćwiczeń nie są zalecane pozycje stojąca i siedząca. Pozycja leżącą, w związku z korzystaniem z sondy dopochwowej
EfektyPo okresie nauki i 10. tygodniach ćwiczeń w domu, siła zacisku mięśni pochwy wzrasta o 132%. Taki wzrost wykazały badania Andrei Kriston w szpitalu św. Rocha w Budapeszcie. Więcej o efektach Metody Kriston® przeczytasz tutaj: efekty Metody Kriston® . Wskutek ćwiczeń Kegla siła zacisku pochwy wzrosła 30-90% (duży rozrzut wyników). Lekarze, pracujący według zaleceń dr Kegla, prowadzili badania oddzielnie w różnych interwałach czasowym. Statystyki uwzględniają badania w interwale zarówno 1-2 miesięcy, jak i w interwale 10-15 lat .

Co warto zapamiętać?

Ćwiczenia Kegla są rozumiane dość ogólnie jako ćwiczenia mięśni, których używamy podczas kontroli oddawania moczu. Instrukcje, dotyczące stosowania metody, też są dość ogólne. To, co przetrwało do dziś z koncepcji dr Kegla, niewiele ma zazwyczaj wspólnego z metodą, nad która pracował. Nie używa się do ćwiczenia dopochwowych sond, umożliwiających pomiar skuteczności zacisku, a główną metodą lokalizowania mięśni dna miednicy jest próba zatrzymania strumienia moczu podczas jego oddawania. W ten sposób można wyczuć tylko niektóre mięśnie intymne – a więc i ćwiczenia, wykonywane wyczutymi w ten sposób mięśniami, tylko częściowo aktywizują dno miednicy.

W dodatku do worka o nazwie „ćwiczenia Kegla” wrzuca się dziś praktycznie wszystko, co ma jakikolwiek związek z gimnastyką intymną – od treningu na toalecie, przez różnego rodzaju kulki dopochwowe, po urządzenia stymulujące skurcz mięśni. No i każdy z problemem pozostaje sam: najczęściej uczymy się metody Kegla z tekstów w internecie i ćwiczymy w sposób, który nam się wydaje (mniej lub bardziej słusznie) prawidłowy.

Metoda Kriston ® , w odróżnieniu od metody Kegla, jest rozpisana bardzo szczegółowo i opracowana w taki sposób, aby nie dało się jej zrobić niewłaściwie. Od samego początku zaplanowana jest jako nauka pod okiem specjalisty: certyfikowany trener pomaga nam nawiązać kontakt ze wszystkimi mięśniami dna miednicy – w taki sposób, by skutecznie zlokalizować je jeden po drugim i nauczyć sie izolacyjnie używać. Ten pierwszy etap, czyli nauka wyczuwania mięśni, jest niezwykle istotny! Jemu bowiem zawdzięczamy możliwość poprawnego wykonania gimnastyki później, już na własną rękę. Tylko dzięki temu ćwiczenia są naprawdę skuteczne i działają na wszystkich poziomach, związanych ze zdrowiem intymnym.