Kobieta, mężczyzna, intymność – mięśnie dna miednicy

Każdy z nas ma miednicę. Każdy ma też mięśnie dna miednicy. Ale czy kiedykolwiek o nich myślisz, świadomie poświęcając im uwagę? Jeśli należysz do znakomitej większości ludzi, możesz nawet nie wiedzieć o ich istnieniu. A szkoda!

Dlaczego mięśnie dna miednicy pozostają jakby… zapomniane? Dlaczego nie włączasz ich do fizjologicznej świadomości własnego ciała? Pierwszy powód: bo ich bezpośrednio nie wyczuwasz, jeśli się o to specjalnie nie postarasz. I drugi: bo kiedy zaczynasz mówić o mięśniach dna miednicy, wkraczasz w strefę intymną – a z tym tematem mało komu jest wygodnie.

Tak, mięśnie dna miednicy można nazwać mięśniami intymnymi – bo leżą w okolicy krocza (już sama ta nazwa jest dziwna i trudna do akceptacji w słowniku codziennego użytku). Jakby tego było mało, charakter ich pracy też jest bardzo intymny, bo spełniają dość charakterystyczne funkcje fizjologiczne.

Ale schowaj wstyd do kieszeni i czytaj dalej. Mięśnie dna miednicy warto poznać i zrozumieć. Zrozumiesz wtedy jeszcze jedno: jak ważne są dla Twojego codziennego funkcjonowania.

Gdzie są położone mięśnie dna miednicy?

Tu nie będzie niespodzianek: znajdują się na dnie obszaru miednicy mniejszej.

Sama miednica jest kostno-wiązadłową formą; strukturą mocną, stabilną, wytrzymałą i spełniającą wiele funkcji. Ta anatomiczna struktura ma od dołu „otwór”.

Mięśnie dna miednicy “zamykają” od dołu przestrzeń jamy miednicznej. Mięśnie te są “umocowane” w wielu miejscach do kości miednicy mniejszej.

Zapewne nie zaskoczy Cię informacja, że miednice mniejsze mężczyzny i kobiety anatomicznie różnią się od siebie. Ale rzuć okiem na poniższy obrazek, zobaczysz te różnice na uproszczonym schemacie.

Męska miednica mniejszaKobieca miednica mniejsza
bardziej zwarta, wyższa, kości bardziej masywne, kości biodrowe spiczaste do górysubtelniejszy kształt, niższa, kości biodrowe szerzej rozstawione i zaokrąglone
przestrzeń miednicy do dołu się zawęża, wejście ma kształt trójkąta,przestrzeń miednicy jest szersza, ma formę cylindra, wejście ma kształt owalny, dolny otwór miednicy jest owalny, większy
mniejsza jest odległość miedzy kościami kulszowymi, kość guziczna jest położona bliżej kości kulszowychwiększa odległość miedzy kościami kulszowymi, kość guziczna w okresie rozrodczym jeszcze nie zrasta się z kością krzyżową
łuk łonowy jest ostry i wydłużony.łuk łonowy jest dosyć szeroki.

U kobiety miednica mniejsza spełnia funkcję kanału rodnego. Natura zatem tak to urządziła, że pewne cechy budowy miednicy kobiet sprzyjają bezpiecznemu porodowi. Jednak w rzeczywistości to nie jest takie proste, bo kobiece miednice bywają różnie uformowane. Medycyna mówi raczej o typach budowy miednicy mniejszej i rozróżnia np. typ ginekoidalny, androidalny czy płaski. i u kobiet, które mają miednice typu androidalnego poród siłami natury może być trudny. Panie z takim typem miednicy częściej potrzebują pomocy położnika.

Wracając do samej miednicy: na tym rusztowaniu kostno-wiązadłowym są umiejscowione mięśnie dna miednicy.

Jest to jedyna w Twoim organizmie pozioma płyta mięśniowa, zbudowana z mięśni poprzecznie prążkowanych – czyli takich, którymi możesz świadomie zawiadywać. Ale, aby świadomie poruszać mięśniami, najpierw trzeba sobie je dobrze uzmysłowić, czyli nawiązać z nimi kontakt. Znakomita metoda edukacyjna w tym zakresie to Metoda KRISTON®, ucząca wyczuwania mięśni dna miednicy według algorytmu złożonego z ponad 300 ćwiczeń.

Mała próbka nawiązywania kontaktu – jeśli chcesz lepiej sobie uświadomić istnienie mięśni dna miednicy, zrób to małe ćwiczenie: wyobraź sobie mięśnie dna miednicy jako poziomą płytę mięśniową wielkości dłoni, rozpiętą między punktami orientacyjnymi, którymi są z przodu kość łonowa, z tyłu kość guziczna, a po bokach dwie kości kulszowe.

Struktura mięśni dna miednicy odzwierciedla ich funkcje fizjologiczne w takich procesach jak:

  • mikcja
  • wypróżnianie
  • współżycie seksualne oraz poród.

Mięśnie dna miednicy składają się z trzech warstw mięśniówki, ułożonych jedna na drugiej. Są one specyficznie zróżnicowane, tzn. u każdej płci inne, inaczej zbudowane, inaczej przebiegają niektóre włókna mięśniowe; są też różnice w strukturze tkanek. Można jednak znaleźć i analogie w budowie mięśni:

  1. warstwa zewnętrzna mięśni okrężnych – obejmuje mięsień opuszkowo-gąbczasty, który cechuje się największymi różnicami płciowymi wśród wszystkich mięśni krocza, mięsień opuszkowo-jamisty oraz zwieracz odbytu.

U kobiet włókna mięśnia opuszkowo-gąbczastego przebiegają pod wargami sromowymi od kości łonowej, blisko łechtaczki, blisko cewki moczowej oraz przedsionka pochwy.

U mężczyzn mięśnie opuszkowo-gąbczasty i opuszkowo-jamisty tworzą mięśnie podstawy penisa.

By Henry Vandyke Carter – Henry Gray (1918) Anatomy of the Human Body (See „Książka” section below)Bartleby.com: Gray’s Anatomy, Plansza 406, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35171822
  • przepona moczowo-płciowa – to środkowa warstwa mięśni dna miednicy, która kształtem przypomina trójkąt rozpięty między kością łonową, a dwoma guzami kulszowymi. W tej warstwie włókna mięśniowe przebiegają poprzecznie. Przeponę moczowo-płciową przez specjalny rozwór przebija przewód moczowo-płciowy.

U mężczyzny jest to tylko wąska cewka moczowa.

U kobiety, oprócz cewki moczowej, przez dodatkowy otwór przenika przewód pochwy.

  • przepona miednicy, najbardziej wewnętrzna warstwa mięśni dna miednicy – składa się z dwóch mięśni: dźwigacza odbytu o kształcie leja skierowanego w dół, w kierunku odbytu oraz mięśnia guzicznego, który umocowany jest do kości guzicznej (ostatnie, zwykle 4 zrośnięte kręgi – inaczej kość ogonowa).

Rolą przepony miednicy jest stabilizowanie środka ścięgnistego krocza, wspomaganie w podtrzymywaniu narządów leżących wewnątrzotrzewnowo oraz wspomaganie funkcjonowania zwieracza odbytu, a u kobiet również mięśni przewodu pochwy.

Trzy warstwy mięśniówki stanowiące mięśnie dna miednicy „zamykają” od dołu przestrzeń jamy miednicznej.

W jamie miednicy znajdują się:

  • pęcherz i odbytnica,
  • u kobiet: macica, jajniki, jajowody,
  • u mężczyzn prostata, nasieniowody, pęcherzyki nasienne.

Funkcje mięśnie dna miednicy:

  • kontrolują pęcherz i odbytnicę
  • spełniają ważną rolę w życiu seksualnym człowieka oraz podczas porodu
  • utrzymują położone w miednicy narządy na odpowiedniej wysokości anatomicznej
  • spełniają funkcje stabilizujące kręgosłupa, sprzyjają utrzymaniu prawidłowej postawy ciała poprzez współpracę z mięśniami synergistami
  • działają reflektorycznie, czyli odbijają ciśnienie śródbrzuszne podczas takich czynności jak kaszel, kichniecie.

Specyficzne różnice w funkcjonowaniu mięśni dna miednicy:

Kobieta – mięśnie dna miednicyMężczyzna – mięśnie dna miednicy
Szersza miednica mniejsza, o kształcie cylindra, mięśnie dna miednicy zamykają większą przestrzeńWęższa miednica mniejsza, do dołu zawężona, mięśnie dna miednicy zamykają mniejszy otwór
Więcej tkanki łącznej, mięśnie są bardziej elastyczne, rozciągliwe, ale słabszeSilniejsze mięśnie
Mięśnie dna miednicy mają trzy otwory, co stanowi czynnik ryzyka osłabienia mięśni i obniżeń narządówMięśnie są bardziej zwarte, dwa otwory
Funkcja porodówNie ma porodów
Cykliczne zmiany hormonalneNie ma wahań hormonalnych
Ważna funkcja rozluźnienie mięśni podczas współżycia i nawilżenie pochwyWażna funkcja kontrakcji mięśni podczas erekcji i wytrysku
Menopauza – zmiany hormonalne związane z zakończeniem okresu rozrodczegoAndropauza – stopniowe niewielkie obniżenie funkcji hormonalnych

Spora dawka wiedzy, prawda? I każda informacja istotna, bo mówiąca coś o zdrowiu i podstawach fizjologii… Mogłoby się wydawać, że mięśnie dna miednicy to coś, czym nie musisz sobie zawracać głowy. Są gdzieś – ale gdzieś głęboko. I generalnie nie widzisz ich i nie czujesz. Dlaczego więc masz o nich myśleć? Może właśnie nie musisz?

Cisi współpracownicy

Otóż, musisz. A przynajmniej: byłoby cudownie, gdyby jednak pozawracać sobie nimi głowę. I to właśnie teraz, kiedy działają na tyle sprawnie, że nawet nie wiesz o ich istnieniu. Bo z mięśniami dna miednicy jest jak z sercem: dopóki bije miarowo i mocno, nie poświęcasz mu czasu. Ale kiedy zaczyna się „potykać” z rytmem lub boleć, zaczynasz się martwić – tylko wtedy już nie będzie tak łatwo postawić je z powrotem „na nogi”.

Mięśnie dna miednicy, dopóki są sprężyste i silne, podtrzymują położone w miednicy mniejszej narządy na fizjologicznej, prawidłowej wysokości. I wtedy sporo funkcji działa jakby ” w tle”, niezauważalnie. Kiedy chce Ci się siku, a w najbliższej okolicy nie ma toalety – wytrzymasz aż do niej dotrzesz – bez problemu i o suchej bieliźnie. To samo z utrzymaniem kału czy gazów jelitowych – masz to pod kontrolą. I nawet nie wiesz, że masz tę kontrolę właśnie dzięki współpracy mięśni intymnych.

Ale, jeśli o nie odpowiednio nie zadbasz, nie zawsze będą tak silne i sprężyste. Zaczną wiotczeć, tracić masę i siłę. Nie dlatego, że coś się im stało, ale dlatego, że tak to już jest: mięśnie z wiekiem się zmieniają. Starzeją się razem z nami. Osłabione mięśnie dna miednicy przestają stanowić skuteczną podstawę dla narządów i narządy zaczynają się obniżać. Skutkiem tego obniżenia jest gorsza kontrola (lub jej całkowity brak) nad zwieraczami. I człowiek zaczyna gubić mocz, w krępujących momentach wyrywają mu się wiatry, podczas uwalniania gazów może ubrudzić bieliznę…

Nie czekaj!

To jeszcze nie wszystko (bo przy wiotkich mięśniach dna miednicy gorszy jest seks i trudniejszy poród), ale i tak wystarczy, by zdać sobie sprawę, że raczej wolisz tego uniknąć. I fajnie – bo jest sposób, który rzeczywiście powala na uniknięcie tych niemiłych „przygód”. Ten sposób to Metoda KRISTON® – przebadana metoda gimnastyki intymnej, o klinicznie potwierdzonej skuteczności. Metodę tę, doskonale znaną węgierskim lekarzom i zdobywającą coraz większą popularność na całym świecie, poleca się mężczyznom i kobietom jako profilaktykę przeciwko obniżaniu narządów miednicy, ale też jako metodę rehabilitacji, gdy do takiego obniżenia (i powiązanych z nim problemów) już doszło.

Pomyśl o gimnastyce intymnej już dziś. Nie czekaj, aż pojawią się jakieś problemy. W tej kwestii także zapobiegać jest lepiej niż leczyć. Nietrzymanie moczu, nietrzymanie kału czy wiatrów to stygmatyzujące dolegliwości. Lepiej się nigdy nie przekonać, jak czuje się człowiek nimi dotknięty.

Zajrzyj tutaj: Metoda KRISTON® – i poczytaj, co ta Metoda może zrobić dla Ciebie.