Metoda Kriston

Czym jest Metoda  Andrei Kriston® i na czym polega?

Metoda Kriston® to rodzaj specjalnej gimnastyki, obejmującej mięśnie dna miednicy, popularnie zwane mięśniami Kegla. Pomaga kondycjonować mięśnie intymne, co przekłada się na poprawę działania narządów miednicy mniejszej, lepszą kontrolę nad oddawaniem moczu oraz znacznie lepsze doznania seksualne.

Skuteczność Metody Kriston® została potwierdzona ponad wszelką wątpliwość! Metodę tę opracowała Węgierka, Andrea Kriston w 1986r i od tego czasu gimnastyka intymna jest nieustannie rozwijana i doskonalona. Przebadano ją w warunkach klinicznych, m.in. w szpitalu Św. Rocha w Budapeszcie, gdzie od 10 lat zaleca się pacjentkom jej wykonywanie. Jej stosowanie zalecają również pacjentkom i pacjentom specjaliści z Kliniki Urologicznej przy Akademii Medycznej w Debreczynie.

Dzięki gimnastyce intymnej, po 12 godzinach warsztatu i 10 tygodniach ćwiczeń osiągasz wspaniałe efekty:

93% kobiet pokonało problem wysiłkowego nietrzymania moczu

100% kobiet zauważyło, że poprawiły się ich doznania seksualne

92% kobiet zauważyło wzrost libido, czyli apetytu na seks

100% kobiet, doświadczających bolesnej penetracji, zauważyło pozytywne zmiany i ustąpienie bólu

48,7% kobiet zgłosiło mniejsze bóle podczas miesiączek albo fakt, że przestały w ogóle odczuwać jakikolwiek ból w trakcie menstruacji, 72% pań zauważyło większą regularność miesiączek, a 81% kobiet stwierdziło, że nabrały bardziej pozytywnego nastawienia do menstruacji

100% kobiet i mężczyzn odczuło poprawę w zakresie hemoroidów

-u 96,6% pań poprawiło się nawilżenie pochwy, a 79,3% kobiet określa tę poprawę jako bardzo dużą

100% pań melduje ustąpienie napadów gorąca, spowodowanych menopauzą

65% przygotowujących sie do porodu kobiet uniknęło nacinania krocza

92% mężczyzn zauważyło pozytywne zmiany w zakresie kontroli nad oddawaniem moczu.

ponad połowa osób pokonała problemy z nietrzymaniem kału.

A to jeszcze nie wszystko! Wiele pozytywnych zmian zachodzi pod wpływem Metody Kriston ® także w ogólnym samopoczuciu oraz w wyglądzie. Zobacz tylko: mniejsze wahania nastroju emocjonalnego miało po ćwiczeniach 84,6% kobiet. W przypadku 58% pań poprawiły się relacje z matką. Poprawę ogólnego nastawienia do porodu zauważyło 74%. Zmniejszenie niechcianego owłosienia nastąpiło u 44,5% kobiet, a połowa zauważyła mniejsze wypadanie włosów na głowie. Skórne problemy zmniejszyły się u 40% pań.58% pań zauważyło mniejsze wahania hormonalne. Ogólna poprawa samooceny stała się udziałem aż 98% – i już sama ta ostatnia liczba jest najlepszą możliwą rekomendacją warsztatów Metody Kriston ® *.

Metoda Kriston® została tak opracowana, by służyć profilaktyce i samo-rehabilitacji. Podczas kursu, uczestnicy uczą się elementów świadomej ochrony narządów miednicy mniejszej oraz panowania nad mięśniami intymnymi. Na początek uczą się – dosłownie kroczek po kroczku – lokalizować mięśnie intymne oraz mięśnie zwieraczy. A kiedy potrafią już je odnaleźć i poczuć, uczą się ćwiczeń, które można tymi mięśniami wykonywać. Kurs odbywa się według specjalnie opracowanego algorytmu edukacyjnego, który każdemu pozwoli na nawiązanie kontaktu z mięśniami dna miednicy i na świadome panowanie nad nimi. Algorytm ten przeprowadza ćwiczących przez kolejne partie mięśni i kolejne etapy ich lokalizacji. Specjalne jego wersje zostały opracowane dla różnych grup wiekowych, dla obu płci oraz na różne zdrowotne problemy.

Jak to możliwe?

Mięśnie dna miednicy należą do mięśni poprzecznie prążkowanych. Oznacza to, że można nad nimi świadomie panować, poruszać nimi – choć osobie, która nie przeszła kursu Gimnastyki Intymnej, trudno to sobie wyobrazić. Odzyskanie idealnej kontroli nad zwieraczami jest możliwe, ponieważ mięśnie dna miednicy – jak i inne mięśnie prążkowane – odpowiednio ćwiczone, rozwijają się. Nie ćwiczony – słabnie. Większość z nas na co dzień nie tylko nie porusza świadomie mięśniami intymnymi, ale nawet nie potrafi ich zlokalizować! Dlatego właśnie potrzebujemy takich warsztatów, jak kursy Metody Kriston® – aby nauczyć się nawiązywać z nimi kontakt i zmuszać je do świadomej pracy. Odzyskanie kontroli nad zwieraczami gwarantuje wyleczenie lub profilaktykę takich problemów, jak wypadanie narządów lub nietrzymanie moczu czy kału. Metoda Kriston® jest najskuteczniejszą formą ćwiczeń na nietrzymanie moczu – i to nie tylko wysiłkowe.

Z początku może to się wydawać trudne. Kiedy posługujemy się mięśniami często, mózg dobrze się z nimi komunikuje, a impulsy nerwowe są sprawnie przekazywane. I odwrotnie – jeśli jakieś mięśnie nie były od lat świadomie adresowane, słabną połączenia nerwowe pomiędzy tymi mięśniami, a mózgiem. Na szczęście, dzięki dobrze opracowanemu treningowi, połączenie to jest stopniowo odbudowywane, a panowanie nad mięśniami dna miednicy staje się z czasem coraz łatwiejsze.

Kolejny etap obejmuje już samodzielną pracę w domu. Początkowo zaleca się wykonywanie poznanych na warsztatach ćwiczeń codziennie, przez 15 minut. Z czasem jednak – gdy mięśnie nabiorą siły i masy, komunikacja nerwowa zostanie przywrócona, a ćwicząca osoba nabierze wprawy w manipulowaniu mięśniami – czas ćwiczeń będzie można skrócić do 5 minut dziennie. I to jest w tej metodzie najlepsze: zaledwie 5 minut dziennie dzieli każdego z nas od lepszego zdrowia intymnego i doskonałego panowania nad zwieraczami. Dzięki Metodzie Kriston® dostajesz narzędzia, dzięki którym pokonasz nietrzymanie moczu, bolesne miesiączkowanie czy problemy z ułożeniem narządów w miednicy.

Trening Gimnastyki Intymnej Metodą Kriston® sprzyja:

– rozwojowi świadomości ciała w okolicach miednicy mniejszej

– umiejętności zamykania zwieraczy, obsługiwanych przez mięśnie okrężne – co jest potrzebne do utrzymania moczu, stolca czy wiatrów

– umiejętności rozluźniania mięśni okrężnych -m ten proces jest wymagamy podczas oddawaniu moczu, oddawaniu stolca i podczas porodu

– znacznej poprawie jakości pożycia seksualnego

– utrzymaniu narządów miednicy mniejszej na odpowiedniej wysokości anatomicznej

– rozpoznaniu wpływu emocji na zdrowie intymne

i rozpoznaniu korzyści płynących ze zmiany postawy w życiu, czyli wyjścia ze starych wzorów zachowań.


Co trzeba wiedzieć o Metodzie Kriston ® – praktyczne informacje w punktach:

1. Pierwsza i najważniejsza sprawa: sercem Metody Kriston® jest specjalny algorytm edukacyjny, opracowany przez Andreę Kriston i to właśnie na opracowaniu tego algorytmu Andrea spędziła wiele lat. Algorytm obejmuje 300 ćwiczeń i został opracowany w taki sposób, by pomóc kobietom nauczyć się na nowo lokalizować i odczuwać mięśnie intymne. Lokalizować izolacyjnie – czyli nie tylko je wyczuć, ale też wyraźnie wyodrębnić spomiędzy innych mięśni. Mięśnie dna miednicy nie są na co dzień świadomie używane. I kiedy ktoś mówi kobiecie „zaciśnij mięsień taki to a taki”, kobiety nie mają pojęcia jak to zrobić – bo nie wyczuwają takiego mięśnia! „Coś” czują, ale nie bardzo potrafią określić, co – a dzięki pracy z algorytmem odkrywają, że w ramach tego „czegoś” mieszczą się aż trzy różne mięśnie i każdy z nich można osobno poruszyć! Algorytm prowadzi je przez cały proces lokalizowania mięśni intymnych w taki sposób, że zaczyna od tych najłatwiejszych do zlokalizowania i stopniowo przechodzi do kolejnych – a każdy kolejny łatwiej jest wyczuć i sobie uzmysłowić, dzięki mięśniom już zlokalizowanym. Metoda Kriston® jest tak opracowana by pobudzić umiejętność wyczuwania tych mięśni głębokich i nauczyć się bardzo precyzyjnie wykonać ruch.

2. Właśnie ze względu na sposób nauki, związany z działaniem algorytmu, warsztaty z Metody Kriston® trwają 12 godzin. Nie ma możliwości skrócenia czasu trwania nauki na warsztatach, bo każda z uczestniczek musi przejść przez wszystkie etapy, przewidziane przez algorytm. Jeśli uczestniczka „przeskoczy” któryś etap, może mieć problem z realizacją następnego, ponieważ z każdym kolejnym ćwiczeniem posuwamy się głębiej, do trudniej wyczuwalnych mięśni. Jednak naukę można rozłożyć na kilka spotkań, np. na zajęcia weekendowe – najważniejsze, aby zachować właściwą, przewidzianą algorytmem kolejność nauki.

3. Mięśnie dna miednicy należą do grupy mięśni prążkowanych, a więc są to mięśnie, nad którymi możemy panować. Dlatego właśnie odpowiednio dobrany trening pozwala je wzmacniać. Jednocześnie jednak są mięśniami o niewielkiej masie, co sprawia, że szybko się meczą. Dlatego ważne jest opanowanie właściwych ćwiczeń, a następnie wykonanie ich prawidłowo. Bardzo ważna jest jakość treningu! Z początku trening ten wydaje się trudny, ale z czasem jest coraz łatwiejszy, bo wraz z nabieraniem masy, mięśnie są w stanie lepiej pracować.

4. Metoda Kriston® jest procesem edukacyjnym także z tego względu, że w trakcie nauczania kursantki budują umiejętności i usprawniają połączenia nerwowe. Motoryka wykonania ruchu – w naszym przypadku pracy mięśniami intymnymi – wymaga wydania takiego polecenia przez mózg. Każde poruszenie jakimkolwiek mięśniem to umiejętności motoryczne, zapisane na korze mózgowej ruchowej. Trening Kriston®, poprzez zmuszenie mięśni do pracy, usprawnia zwrotnie mechanizmy nerwowe i umożliwia pobudzenie do pracy jak największej ilości jednostek motorycznych. Stąd, dzięki treningowi, z czasem łatwiejsze staje się samo sterowanie mięśniami dna miednicy – bo następuje poprawa unerwienia tej części kory mózgowej, która za ruch tych konkretnych mięśni odpowiada.

5. Podczas kursu uczymy się 2 zestawów ćwiczeń: „turbowanie”oraz „wzmacnianie”. Każdy z tych zestawów składa się z 7 ćwiczeń i każde z nich należy powtórzyć określoną ilość razy.

6. Zestaw ćwiczeń wzmacnianie” jest ukierunkowany na rozwój mięśni okrężnych dna miednicy, a więc rozwija mięśnie cewki moczowej, mięśnie przewodu pochwy i mięśnie zwieracza odbytu. Z racji funkcji zamykających tych mięśni, ćwiczeniem dominującym są różne formy zacisku, ale uczymy się też odpowiednio je rozluźniać. Na bieżąco wszystko jest tłumaczone i objaśniane. Ćwiczenia są ułożone tak, by poprawić kondycję mięśni intymnych pod względem szybkości, siły i wytrzymałości.

7. Jednym z najtrudniejszych ćwiczeń w tym zestawie jest ćwiczenie o fantazyjnej nazwie kokardka. To ćwiczenia nakierowane jest na wzmocnienie i regenerację środka ścięgnistego krocza – obszaru, położonego między tylną ścianką pochwy, a przednią ścianką dźwigacza odbytu i często nacinanego podczas porodu. Ćwiczenie kokardka korzystne jest zarówno dla kobiet, które nie rodziły, jak i dla przygotowujących się do porodu i pań po porodzie. Opanowanie tego ćwiczenia w ramach przygotowań do porodu zwiększa szanse przyszłej mamy na unikniecie nacinania krocza oraz szybszą regenerację po porodzie. Jest to ćwiczenie unikalne i bardzo skuteczne, a jako najtrudniejszego w tym zestawie, uczymy się go najdłużej i na samym końcu.

8. Zestaw ćwiczeń „turbowanie” angażuje już nie tylko mięśnie dna miednicy, ale też i resztę ciała. Jego celem jest nauka koordynacji zacisku mięśni okrężnych dna miednicy z mięśniami zewnętrznymi w różnych pozycjach ciała (synergia mięśni), w połączeniu z pracą z oddechem. Ten zestaw jest bardziej ogólny. Dzięki niemu, oprócz poprawy kondycji mięśni, natychmiast poprawia się krążenie w całej jamie brzusznej! W tym zestawie też zawarte są ćwiczenia o różnej trudności wykonania, a stopień trudności i złożoności wzrasta w miarę ćwiczenia. Według algorytmu edukacyjnego, głównym zadaniem tego zestawu ćwiczeń jest integracja umiejętnego zacisku mięśni intymnych z różnymi pozycjami ciała. Mięśnie dna miednicy, po wzmocnieniu i przećwiczonym zacisku podczas ruchu zewnętrznego, będą automatycznie utrzymywały funkcje zamykające w razie wysiłku, kichania, kaszlu.

9. Podczas zajęć nie są używane ani nie są proponowane żadne urządzenia czy przedmioty dopochwowe. Ćwiczenia prowadzone są z pomocą szeregu porównań, asocjacji i przy pomocy wyobraźni.

10. Kursantki dostają spersonalizowany wykaz ćwiczeń do wykonywania w domu. Kursantka wypełnia anonimową ankietę, na podstawie której jest przygotowany taki zestaw ćwiczeń, który zapewnia jak najbardziej optymalny rozwój mięśni dna miednicy. Gimnastyka wykonywana w domu nie ma być długa, ale skuteczna. Po wdrożeniu umiejętności, wystarczy ćwiczyć 5-15 minut. I tak, 5 minut wystarczy, by wykonać podstawową pracę; jednak do wykonania całości ćwiczeń z obu zestawów potrzeba 15 minut.

11. Ćwiczenia to nie wszystko. Metoda Kriston® składa się z 3 filarów:

  • gimnastyka intymna,
  • wiedza o nawykach, sprzyjających utrzymaniu zdrowia intymnego,
  • wyciszanie napięcia emocjonalnego, związanego z obszarem miednicy mniejszej.

12. Część wiedzy przekazuję na warsztatach poprzez różne historie i opowiastki, a więc w sposób przystępny i nie budzący lęku.

13. Technikalia: ważne jest, by przynieść wygodne i nie krępujące ruchów ubranie. Ćwiczymy w skarpetach na karimacie. Może być przydatna poduszeczka i kocyk. Można ćwiczyć podczas miesiączki czy będąc w ciąży.

14. Jestem pierwszą i na razie jedyną trenerką Metody Kriston® w Polsce. Abyś wiedziała, w czyich jesteś rękach podczas warsztatu – by otrzymać uprawnienia Certyfikowanego trenera Metoda Kriston® należy:

  • ukończyć 390 godzin szkolenia merytorycznego z zakresu anatomii, algorytmu nauczania i prowadzenia zajęć,
  • wielokrotnie być na hospitalizacji na treningach, ucząc się bezpośrednio od autorki sposobu prowadzenia zajęć,
  • zdać pozytywnie egzaminy,
  • uzyskać i opłacić licencję,
  • systematycznie brać udział w kursach podwyższenia kwalifikacji.

15. Każda certyfikowana trenerka, prowadząca warsztaty, prowadzi zajęcia według ściśle i precyzyjnie sformułowanego modelu nauczania – czyli wspomnianego już wcześniej algorytmu. Oznacza to, że niezależnie od tego, gdzie zechcesz się nauczyć Metody Kriston® – w Polsce, na Węgrzech, w Anglii, Holandii, Kanadzie czy Stanach Zjednoczonych – wszędzie edukacja przebiegnie tak samo.

16. Warto wiedzieć o autorce Metody, Andrei Kriston: była kierownikiem Oddziału Rehabilitacji Uroginekologicznej w Szpitalu Św. Rocha w Budapeszcie. Wraz z zespołem lekarzy specjalistów (m.in. dr Zsolt Simon urolog, dr Lajos Nagy ginekolog, dr Lajos Demeter ginekolog) od 30 lat prowadziła badania kliniczne nad Metodą Kriston®.

17. Na podstawie tych badań zespół specjalistów wykazał, że po 10 tygodniach ćwiczeń gimnastyki intymnej Metodą Kriston® następuje wzrost siły zacisku mięśni przewodu pochwy średnio o 132% (badanie urodynamiczne). Dzięki poprawie kondycji mięśni intymnych dna miednicy wiele pacjentek szpitala, mogło nie inwazyjnie wyleczyć obniżenie narządów miednicy mniejszej: pęcherza, macicy i odbytnicy, pokonać nietrzymanie moczu czy stolca, a także hemoroidy.

18. Obecnie Metoda Kriston® to nie tylko warsztaty, pomagające w nietrzymaniu moczu, ale cały prozdrowotny program edukacyjny poprawy kondycji mięśni intymnych i świadomej ochrony narządów miednicy mniejszej, który ma 12 modułów z zakresu nauczania gimnastyki intymnej (oddzielnie dla kobiet i mężczyzn) oraz edukacji w grupach dla dzieci i młodzieży, rodziców i pedagogów.

*1.Flórian Judit, 2.Szlameniczky Anna 3.Jánócsikné Vass Éva 4.Monori Györgyi 5:Juhász Nikoletta 6.Kelemen Ottilia 7.Koncz Judit 8.Kriston Andrea


Zobacz, co o Metodzie Kriston® mówią uczestniczki warsztatów: